קלפים ומשחקים

אנשים

אנשים
People

לאיבחון ולטיפול תרפיסטי

ליאורה סוטו - טיפול פסיכולוגי פרטני - טיפול באמנות, מדריכת מטפלים והדרכת הורים
מרצה במסלול התלת שנתי בחוג לטיפול באומנות במכללת סמינר הקיבוצים.

קלפים טיפוליים, אנשים, מערכות יחסים, ליאורה סוטו

ערכת קלפי אנשים מכילה 30 קלפים. כל קלף מציג שתי דמויות או יותר ואינטראקציה כלשהי ביניהן.

 ערכת קלפי אנשים מציגה דמויות בסיטואציות שונות האחת ביחס לאחרת: דמויות הניצבות קרובות או רחוקות זו מזו, דמות אחת המחזיקה את האחרת, דמות המפנה מבט מהשנייה, דמות הנשענת על האחת ומתעלמת מהאחרת. הדמויות מגוונות וכמה מהן שבות ומופיעות במספר קלפים במצבים ובהרכבים שונים.

ניסיתי ליצור דמויות המקרינות חום, סמכותיות, איפוק, השתהות, קלילות וכבדות; יש צעירות, מבוגרות, מלאות ורזות; יש גברים, נשים וילדים ויש גם דמות של כלב. כל הדמויות מעורבות במערכות יחסים שונות הן כזוגות, הן כקבוצה והן כיחיד מול קבוצת דמויות.

הקלפים מוספרו על מנת לאפשר למטופל ומטפל לעקוב ולתעד בנקל את ההתייחסות של המטופל לכל קלף. מספרי הקלפים נקבעו באופן שרירותי והם חסרי שם או כותרת, מאחר שהאבחנה והפרשנות שלהם הינן אינדיבידואליות. תמונת גבר העומד זקוף תראה לאחד כדמותו של אדם אסרטיבי ולאחר כדמותו של אדם אגרסיבי. אחד יקיים דיאלוג פנימי בעקבות צפייה ביחסים שהוא רואה בין הדמויות, ואחר יקיים דיאלוג פנימי בעקבות דימוי בודד מתוך מכלול הפרטים הקיימים בקלף.

אנשים, קלפים טיפוליים, קלפי אנשים, ליאורה סוטו אנשים, קלפים טיפוליים, קלפי אנשים, ליאורה סוטו אנשים, קלפים טיפוליים, קלפי אנשים, ליאורה סוטו

הדמויות צולמו מיד לאחר פיסולן, מבלי לתת להן שהות להתייבש ומבלי שעברו שריפה בתנור קרמיקה, מה שהיה הופך אותן לעמידות יותר. זאת מאחר ותמונת החימר הרטוב והפלסטי מאפשרת לצופה להתרשם מדמות אדם מחימר, מאדמה, במצבו הראשוני, דמות שהיא עדיין גמישה, שניתן תיאורטית לכופף, למעוך, "להשמין", "להרזות", "לכער" או "ליפות" אותה.

הדמויות מצולמות על רקע חלק, המנטרל סביבה בעלת השפעה וגירויים נוספים כמו יער, רחוב, בית, אזור חשוך או מואר. כך ניתן להתרכז בדמויות לגופן ובדינאמיקה ביניהן.

בערכת הקלפים יצרה ליאורה דמויות נטולות תווי פנים ברורים, ומיקמה אותן בסיטואציות נטולות סיפורים מפורשים או דרמה גדולה מדי. כל הדמויות בקלפי אנשים הן בעלות פרופורציות ריאליסטיות וכולן לבושות. פרט לדמות אחת, אין התייחסות לצבע העור וכמו כן אין סצינות של אלימות מפורשת או ביטויי אהבה בולטים כמו חיבוק הדוק. כל זאת, מתוך התפיסה לפיה אין צורך להציג למטופל גירוי קיצוני או מפורש מדי, שעלול להשתלט על עולמו הפנימי, אלא להיפך: יש להציג לו דמויות וסצנות עמומות במידת מה, בבחינת גירוי שיאפשר לו להשליך עליו את עולמו, להביא את ההבנות שלו, את השקט או הדרמה שבחייו, ובמינון המתאים לו.

ערכת קלפי אנשים מכילה 30 קלפים. כל קלף מציג שתי דמויות או יותר ואינטראקציה כלשהי ביניהן.

אנשים
מחיר ליחידה
140.00 ש'ח
כמות
 
יהיה רק עוד חודשיים בחזרה במלאי

סוגיות ודרכי התערבות בעבודה עם הקלפים: 

*נוכחות והיעדרות

מטופלת מסוימת בחרה קלף וטענה שהוא מתאר את משפחתה. רק לאחר זמן היא נוכחה לראות שאין בקלף דמות המייצגת אותה. מכאן ניתן לברר האם בחרה בקלף בו איננה מיוצגת מתוך רצון לביטול עצמי, או מתוך תחושה שהיא נעדרת נוכחות בפני עצמה או בעיני אחרים, או להבדיל, כי לא היה לה צורך לתאר לי את עצמה, משום שאותה אני כבר מכירה. כמובן שיתכנו סיבות נוספות לבחירה שלה ועל כך ניתן לתהות בהמשך.

מטופל עשוי לבחור קלף עם מספר דמויות, להתייחס לחלקן ולהתעלם מהאחרות כאילו אינן מופיעות בו. ההתעלמות יכולה להעיד על כך שברמה מודעת או לא מודעת נוכחותן לא עוררה בו חוויה משמעותית. מנגד, יתכן שאינו יכול לשאת את הדמויות האלו שבקלף, משום שהן מייצגות עבורו חלקים באישיותו או דמויות מחייו שאינו יכול לשאת, אינו יכול להכיל, ולכן גם אינו יכול להתייחס אליהם.

חוויית חסר/העדר בנוגע לדמות מסוימת או לחלקי עצמי שלנו, מתוקף היותם נעדרים בפועל, או מתוך הצורך שלנו "למחוק" אותם, הנה חוויה משמעותית ביותר.

 

*יחסי גודל וכוח

מטופל, ילד, בחר מאחד הקלפים דמות בוגרת כמייצגת את עצמו. התרשמתי, שמדובר בילד שהוריו מתקשים להציב לו גבולות, ולכן הוא חווה את עצמו כשותף של הוריו בהחלטות ובמעשים ולא כאחד הילדים במשפחה. כתוצאה מכך מתפתחת בהשקפת עולמו הבנה מעוותת ומבולבלת בכל הקשור ליחסי כוח, גודל, אחריות, שליטה ומסוגלות, ומכאן עיוות בתפיסה של "מי מגן על מי". בחירת הדמות אפשרה לי לפתוח איתו דיון קונקרטי, מעודן, על גודלו הפיזי ביחס לגודלם של הוריו, כגישוש ראשוני בנושא.

  

*השפעת הסביבה על מבנה הנפש

מספר דמויות מופיעות באותה תנוחה ביותר מקלף אחד. ניתן להתייחס לדמות במקומה המשתנה בכל אחד ואחד מהקלפים. כלומר, ההשתנות הנוצרת בנו בעקבות שינוי הסביבה.

מטופלת העדיפה דמות מסוימת בקלף אחד בסיטואציה אחת, על פני אותה הדמות שהופיעה בקלף אחר בסיטואציה אחרת.

מטופלת אחרת חפשה דמות מסוימת בכל הקלפים, ובכל קלף שמצאה אותה כאילו למדה עליה דבר מה נוסף. לבסוף כשגילתה ש"יש לה בעל" לדבריה, הדמות נראתה לה פחות אטרקטיבית.

  

*הזדהות והעדר הזדהות

אחד המטופלים טען, לאחר שהתבונן בערכה כולה, שאינו מצליח להבין את הדמויות. לטענתו הן היו זרות לו. בחווייתי כמטפלת הוא שמר מהן מרחק, מה שמעלה את השאלה מהי הסיבה לכך, בהנחה שפרשנותי נכונה.

ילדים ולעיתים גם מבוגרים, מתקשים להפריד בין הדימוי שלפניהם לבין הדמות אותה הוא מייצג. כלומר, אם למשל ישנאו דמות בתמונה, שבחוויה שלהם מייצגת את אמא שלהם, הם ירגישו שהם פוגעים באימם האמיתית. מידה זו של הזדהות עם הדימוי שבקלף לדמות אמיתית גם היא עשויה להוות מוטיב לחקירת החוויה ומצבו של המטופל.

ילדים קטנים עשויים להפנות שאלות למטפל בשעה ששניהם מביטים בקלפים. למשל, ילד קטן ששאל אותי: "מה הם עושים?", "מה קרה לה?" שאלות אלה מאפשרות לפתח דיאלוג בין המטופל למטפל.

  

*הקלפים כמספקי מידע למטפל והדימוי (בקלף) המאפשר חשיפת תכנים אישיים של המטופל.

נערה יצרה ציורים מקושטים לאורך תקופת טיפול ממושכת וסיפרה מעט על חייה. היה לה חשוב להביא את הצד המאורגן, השפוי, היפה שבה, באמצעות הביטוי הפלסטי. על סיפורה האישי למדה המטפלת יותר מכל מהעובדת הסוציאלית. כשקיבלה הנערה לידיה את הקלפים, היא התמקדה בקלף אחד בו נראה גבר ודמות אישה לצידו ואמרה: "זה יהיה נהדר אם הוא יסתלק מהבית". אופן דיבור שכזה על אביה (בהמשך היא דיברה עליו באופן מפורש), לא בא לידי ביטוי עד כה. יתכן שהגיעה לפגישה בשלה לשתף ברגשותיה לגבי אביה והייתה מדברת עליו גם אלמלא התבוננה בקלפים, אך מנגד יתכן שללא הקלפים הייתה ממשיכה ליצור עבודות מקושטות (שגם הן היו תרפויטיות עבורה), ולא היתה מעלה את הקשיים שלה שהיא חווה בנוכחותו או בקשר עימו. מחשבה נוספת על הנושא: כשהנערה הכריזה שזה יהיה נהדר אם אביה יסתלק מהבית, היא פנתה לדמות שבקלף. הדמות שבקלף איננה אביה. יתכן שהייתה צריכה דמות סמלית שתייצג את אביה (עשויה מחימר ומצולמת, ולא אפשרות מאיימת כמו צילום של אביה, או אפשרות מאיימת עוד יותר, נוכחותו של אביה בחדר הטיפול השומע אותה אומרת זאת). רק לדימוי כזה, המייצג את אביה, יכלה לומר את שאמרה, ומשאמרה זאת, היה ניתן במידה מסוימת להתחיל ולפתוח במידת מה את הנושא מעבר למה שאמרה לדמות שבקלף.

ילד אחד ציין שדמות מסוימת באחד הקלפים מתנהגת "לא יפה" אל דמות אחרת. משניסיתי לברר איתו למה כוונתו, הילד השאיר את השיחה ברמה הקונקרטית ונשאר עם הדמויות שבקלפים. להבנתי, ילד זה הפקיד (העברה) אצל הדמות שבקלף ש"לא מתנהגת יפה" משהו מעולמו החווייתי. כאילו אמר: "זה לא שייך לי" "זה שם", ובכך גם שיתף אותי בתחושותיו וגם שמר את אותן דמויות "המתנהגות לא יפה" רחוקות מספיק, כדי להימנע מלגעת כעת בחוויה רגישה זו שלו. הייתה בדבריו התוודות (הדמות מתנהגת "לא יפה") ומידה מסוימת של הכחשה (זה לא שייך לו). תהיתי מי מתנהג "לא יפה" בחייו? כמו במרבית המקרים, דפוסים בין דוריים, הפעם של כוחנות וחולשה, עברו כחוט השני בקרב המשפחה הגרעינית והמורחבת שלו, מה שהתבטא לראשונה באופן מפורש על ידו בטיפול, במשפט ש"הוא (דמות בקלף) לא מתנהג יפה".

  

*העיתוי והתהליך המתאפשר באמצעות הקלפים

לעיתים מטופלים רואים באחת הדמויות (או בכמה מהן) דבר אחד ולאחר זמן מה הדמות נראית להם שונה, למשל – פחות מפחידה. או שבמבט ראשון ה"משפחה" לטענת המטופל בקלף מספר 22 נראתה מאושרת, אבל לאחר זמן הוא טען שהם "עושים את עצמם".

נשאלת השאלה, מה השינוי שחל במטופל או בתהליך הטיפולי, שגרם לו לחוות כעת באמצעות הקלף חוויה שונה מבעבר?

מטופלת אחרת החזיקה בחבילת הקלפים ורפרפה בהם. משנתקלה בקלף מספר 15 אמרה בחטף: "הוא זוועה" (היו אחרים שתיארו את הקלף כלא מאיים כלל). היא מיהרה להעבירו לתחתית החבילה והחלה לדבר על קלף אחר שעסק מבחינתה בחוויה שונה. מדובר באישה שעברה התעללות מינית בילדותה. הצהרתה החד משמעית שהקלף "זוועה" והמעבר שעשתה לדון בנושא אחר, הבהירו לי (המטפלת) שכעת לא ידון נושא "זוועתי" זה באופן ישיר במפגש.

  

*עבודה עם קלפים וחומרי יצירה נוספים

יתכן שלאחר התבוננות בקלפים, מטופל ירצה לצייר או לפסל דמות משלו. מטופלת אחת בחרה בקלף מסוים והצהירה שזו משפחה נחמדה. היא גזרה מירחונים תמונות שהיו שייכות לדעתה לאותה משפחה: הבית בו משפחה זו גרה, תמונת נוף הנשקפת ממנו, חומרי רחצה וטיפוח בהם אם המשפחה משתמשת, שעונו של הגבר, ועוד. במקביל, פיתחה ובנתה בדמיונה תכונות ומאפיינים אודותיהם ושיתפה אותי בחוויה. כל אלו היו ביטוי למשפחה מוצלחת לטענתה, כזו שלהתרשמותי לא הייתה לה, ואולי למשפחה שקיוותה שתצליח ליצור יום אחד.

בניסיון לאבחן ולהבין את הדינאמיקה המשפחתית של אחד ממטופלי, הצגתי בפניו מספר קלפים, שעשויים לדמות משפחה. קלפים מס' 28 ,22 ,19 ,17 והזמנתי אותו להתייחס אליהם. בהמשך, הצעתי לו לצייר את משפחתו ודנו בהם בעודו מצייר אותם. הפער בין מה שאמר על משפחתו למה שביטא בציור עצמו, היה מעניין ומלמד עבורי. הקלפים היו "שער הכניסה" לעיסוק בחוויות הקשורות במשפחתו.

מטופלת אחרת תיארה את הקלף ה"חסר" בחבילה. ניתן לתהות מדוע אף אחד מהקלפים לא סיפק אותה. מנגד, ניתן לבחון על פי תיאור הקלף (החסר) מה יש בו וכיצד הוא מסביר אותה. מטופלת אחרת יצרה בחימר דמויות בהשראת הדמויות שבקלפים.

  

*הקלפים כמראה למטופל

מטופלת, אישה מבוגרת, התבוננה בכל הקלפים שהיו פרושים לפניה. בהנחייתי היא הרימה קלף, אמרה עליו משפט או שניים, החזירה אותו למקום והרימה קלף אחר. את המשפטים רשמתי. לאחר זמן התבוננו ברשימה והמטופלת אמרה בנימה של פליאה מסוימת: "תשמעי, זה סיפור חיי". ברשותה, כמובן, אביא כאן מספר משפטים שאמרה: "הוא לא ממש מתייחס אליה", "הם לא נראים לי ביחד", "היא בודדה", "היא לא נראית שיש לה 'סיי'". בדיעבד, המטופלת בחרה קלפים ש"דיברו אליה" ודרכם דיברה על עצמה. במהלך כמה פגישות אחר כך המטופלת ביקשה לחזור ולעבוד עם הקלפים, בהסבירה שזו הייתה "חוויה חזקה" עבורה. להתרשמותי, לחוויה שהתעוררה במהלך העבודה עם הקלפים הייתה במקרה זה השפעה תרפויטית רבה יותר מאשר לכל פרשנות שיכולה הייתה להינתן.

 ניתן כמובן לעבוד עם קלפי אנשים בקבוצות. מבנה הקבוצה ושיטת העבודה של המנחה הם שינתבו את אופן השימוש בקלפים.

התבוננות בתמונות מפגישה אותנו עם עצמנו. לעיתים, התבוננות בדמויות אדם, הינה חוויה ישירה מכדי לקיים דיאלוג פנימי ומהווה מכשלה בטיפול. לכן ערכה זו לא תהיה מתאימה לכל אחד ובכל מצב.

קלפים נוספים של ליאורה סוטו:

העץ

חיות דמיוניות

חיפוש

הצעה מיוחדת - שקורית רק פעם אחת בשנה

 ערכה מוכנה להפעלת חוגים

לפיתוח אינטליגנציות מרובות בגיל הרך

בואי גם את לשכפל את המתכונת המצליחה של

רינה כורש לפיתוח אינטליגנציות מרובות

לחצי כאן לפרטים

לחצילח

 

 

חדשים ב'מירבי'

קלפים טיפוליים המדריך

יותר מ 3,500 הורדות!

• לקבל רעיונות לדרכי העבודה בנושאים שונים
• מבחר של מפות תהליך
ומחסן שאלות ענק!

הקלפים הם כלי המאפשר להגיע
לעומקים בדרך מהנה ועוקפת התנגדויות.

לקבלת המדריך בחינם
מלאו שם ומייל

שם
דואר אלקטרוני *
עיסוק
 
 
 


 

איך קונים

סוגי משלוחים ודרכי תשלום

קרא עוד...

להיות מעודכנים
במרב הקלפים והמשחקים הטיפוליים
בהכשרות וסדנאות לאנשי מקצוע

שם: 
דואר אלקטרוני
עיסוק: 
 
אנחנו מתחייבים לא להשתמש בנתוני ההרשמה לשום
שימוש מלבד זה המצויין למעלה.

צור אתנו קשר

מירבי, כלים לחיים מודעים
כתובת למשלוח מכתבים:
מירב זמורה
רח מרבד הקסמים 4/7 חולון 5884702

דואל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

פקס: 153-54-6628282

נייד: 054-6628282

Webiste: www.meiravi.co.il

 

קלף אישי מקולאז' הנשמה שלי - רוצים לקרוא על תהליך יצירת הקלפים ?
לחצו כאן - תהליך אישי עם קלפי קולאז' הנשמה